Rynek Infrastruktury
Apel zawiera prośbę o ponowne zweryfikowanie zmian w zasadach finansowania inwestycji w ramach NPPDL, ze szczególnym uwzględnieniem stanowiska zrzeszenia z 16 października tego roku oraz stanowisk organizacji samorządowych, z uwagi na szczególne znaczenie programu dla społeczności lokalnej.
Członkowie zrzeszenia zdają sobie sprawę, że trwające prace nad uchwałą rady ministrów wprowadzającą zmiany do rządowego programu, mają doprowadzić do znacznego ograniczenia kwot dofinansowania.
Wojewoda lubuski w swoim piśmie z września wskazywał, jak istotne znaczenie dla samorządu województwa ma program schetynówek. Umożliwia on efektywną poprawę jakości życia mieszkańców oraz pozwala zwiększyć konkurencyjność gospodarczą regionu.
„Opublikowane wyniki konkursu w województwie lubuskim, jednoznacznie pokazują, iż z listy rankingowej, praktycznie 90 procent z nich zostanie odrzuconych przy tak małej zakładanej puli środków. Takie podejście jest niewytłumaczalne i prowadzi wyłącznie do „siłowego” ograniczenia dofinansowania, co w efekcie spowoduje utratę dofinansowania przez zainteresowane JST i wpłynie na pogorszenie jakości dróg” – czytamy w apelu.
Projekt uchwały przewiduje zmniejszenie ogólnej kwoty wydatków budżetu państwa na dofinansowanie przebudowy, budowy i remontów dróg gminnych i powiatowych w ramach programu wieloletniego w 2014 r. - z 1 mld zł do 250 mln zł oraz łącznie w latach 2012-2015 z 2,7 mld zł do 1,95 mld zł.
Takie ograniczenie programu może spowodować załamanie inwestycji w infrastrukturę drogową, przy czym Zrzeszenie zauważa, że nie chodzi tylko o spadek nakładów inwestycyjnych na rozwój infrastruktury, ale ogółem o środki na utrzymanie dróg. „Jest to szczególnie istotne z uwagi na rozbudowę dróg szybkiego ruch o znaczeniu krajowym, które zostały objęte systemem viaTOLL, co spowodowało faktycznie wzrost natężenia ruchu na drogach niepłatnych i dodatkowe ich niszczenie” – głosi apel.
„W związku z trwającymi obradami w kwestiach budżetowych apelujemy do Państwa, Parlamentarzystów o zabranie głosu w tej sprawie, Ministrów i Przedstawicieli Rządu RP o zwiększenie świadomości strat wynikających z decyzji o zmniejszeniu kwot, dla nas, głównych beneficjentów, równoznacznej prawie z likwidacją samego programu… Mamy jednak nadzieję, iż szanse wynikające z połączenia resortów transportu i rozwoju regionalnego, przełożą się na konkretne możliwości łatwiejszego i szybszego uzyskanie środków na drogi, jak również odpowiednie skorelowanie dofinansowania z funkcjonującymi programami unijnymi. Dodatkowo rozważyć można pokrycie kosztów dofinansowania z wpływów z akcyzy paliwowej” – apeluje Zrzeszenie.
„Prosimy o interwencję i pochylenie się nad niniejszym apelem. Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych ma dla społeczności lokalnej szalenie istotne znaczenie, szczególnie w województwach przygranicznych, a w jego obecnym kształcie jest on raczej tylko iluzją” – kończą swój apel członkowie Zrzeszenia.